Η προσχολική αγωγή του παιδιού απασχόλησε και απασχολεί σε μεγάλο βαθμό ψυχολόγους, παιδαγωγούς, γονείς. Η οικογένεια και η εκπαίδευση αποτελούν τους σημαντικότερους θεσμούς σε μια κοινωνία, που στοχεύουν στην ισορροπημένη ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Η αλληλεπίδρασή τους κρίνεται απαραίτητη. Η εξέλιξη του παιδιού επηρεάζεται από τα πρώτα κιόλας στάδια της ζωής του και τα ερεθίσματα που δέχεται στους κόλπους της οικογένειας του διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη μετέπειτα ζωή του. Η αγωγή των νηπίων από τον Πλάτωνα ακόμη θεωρούνταν πολύ σημαντική, μάλιστα ο ίδιος πίστευε ότι είναι ίσως η δυσκολότερη βαθμίδα εκπαίδευσης.
Το νηπιαγωγείο, αποτελεί την πρώτη βαθμίδα της εκπαίδευσης για παιδιά ηλικίας 4 έως και 6 ετών και βοηθάει σημαντικά στην συναισθηματική, πνευματική αλλά και κοινωνική εξέλιξη του παιδιού. Είναι το πρώτο σχολείο που θα φοιτήσει το κάθε παιδί. Είναι ο πρώτος και σημαντικότερος σταθμός στην εξελικτική, εκπαιδευτική και ψυχοκινητική πορεία του κάθε ατόμου. Η φοίτηση των παιδιών στο νηπιαγωγείο είναι αναγκαία και μπορούμε να πούμε επιτακτική γιατί στην προσχολική ηλικία διαμορφώνεται η προσωπικότητά του και μπαίνουν τα θεμέλια και οι βάσεις της εκπαίδευσης του.
Οι εμπειρίες και οι δεξιότητες που αποκτούν, καθώς επίσης και η ενίσχυση της αυτοεικόνας των παιδιών που φοιτούν στο νηπιαγωγείο, σημαδεύουν όλη τη μετέπειτα ζωή τους και είναι θεμελιώδους σημασίας για την ομαλή ανάπτυξή τους σε μια υγιή και πλήρως αναπτυγμένη προσωπικότητα. Το Νηπιαγωγείο μέσα από τα προγράμματα που εφαρμόζει προάγει τη σφαιρική ανάπτυξη του παιδιού. Θέτει στόχους και τους ολοκληρώνει καθώς επίσης οριοθετεί τη συμπεριφορά. Μέσα από το πρόγραμμα ενός Νηπιαγωγείου καλλιεργούνται βασικές έννοιες και δεξιότητες που προάγουν την αυτεπίγνωση, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης, τη δημιουργικότητα, την ολοκλήρωση εργασιών, την αυτοπροστασία και την αυτοεκτίμηση.
Όλα όσα χρειάζεται να ξέρω τα έμαθα στο νηπιαγωγείο
Όλα όσα χρειάζεται να ξέρω για το πώς θα ζήσω και για το τι θα κάνω τα έμαθα στο νηπιαγωγείο. Αυτά είναι όσα έμαθα:
- Να μοιράζομαι τα πάντα.
- Να παίζω τίμια.
- Να μη χτυπώ τους άλλους.
- Να βάζω τα πράγματα στη θέση. τους.
- Να τακτοποιώ όταν έχω δημιουργήσει ακαταστασία.
- Να μην παίρνω πράγματα που δεν μου ανήκουν.
- Να ζητώ συγνώμη όταν πληγώνω κάποιον.
- Να πλένω τα χέρια μου πριν από το φαγητό.
- Να τραβώ το καζανάκι.
- Τα ζεστά κουλουράκια και το κρύο γάλα μου κάνουν καλό.
- Να ζω μια ισορροπημένη ζωή, να μαθαίνω, να σκέπτομαι, να ζωγραφίζω, να σχεδιάζω, να τραγουδάω, να χορεύω, να παίζω και να εργάζομαι καθημερινά.
- Να παίρνω έναν υπνάκο κάθε μεσημέρι.
- Όταν βγαίνω έξω να προσέχω τα αυτοκίνητα, να κρατάω το χέρι αυτού που είναι μαζί μου και να μην απομακρύνομαι από τους δικούς μου.
Robert Fulgham, All I Really Need to Know I Learned in Kindergarten, 1986.
Ελένη Γ. Κοντοπούλου
Msc Ειδική Παιδαγωγός