Προσανατολισμός στο χώρο: Προτεινόμενες Δραστηριότητες

προσανατολισμός στο χώρο δραστηριότητες

Ο προσανατολισμός στο χώρο είναι στενά συνδεδεμένος με το σχήμα του σώματος, γιατί για να προσανατολιστεί το παιδί μέσα στο χώρο, χρειάζεται να ανατρέξει στο σώμα του και να καθορίσει τη θέση που κατέχει σε σχέση με τα διάφορα αντικείμενα που το περιβάλλουν. Πρέπει να γνωρίζει τις εξής βασικές έννοιες: εμπρός, πίσω, πλάι, ψηλά, χαμηλά, πάνω, κάτω. Οι έννοιες αυτές είναι δύσκολο να κατανοηθούν. Πρέπει λοιπόν να επωφελούμεθα από κάθε ευκαιρία για να τις κάνουμε βίωμα στο παιδί ή να το βοηθήσουμε να τις κατακτήσει.

Το παιδί που προσανατολίζεται καλά μέσα στο χώρο θα κατακτήσει πιο εύκολα τη δεξιότητα της ανάγνωσης, θα αντιληφθεί καλύτερα την κατεύθυνση των γραμμάτων και θα μπορεί να αποφύγει την τυχόν αντιστροφή των γραμμάτων ή ακόμα και ολόκληρων λέξεων.

Υλικά που θα χρειαστούμε:

  • καρέκλες
  • μπάλα
  • σπάγγο
  • διάφορα παιχνίδια
  • κουζινικά
  • κουμπιά
  • τουβλάκια
  • φύλλα χαρτί Α4
  • οδοντογλυφίδες
  • κονσερβοκούτια
  • μαλλί
  • συσκευασίες από τρόφιμα

Δραστηριότητες:

  1. Το παιδί παίρνει την μπάλα και την τοποθετεί μπροστά του, πίσω του, πλάι του, μακριά του ή κοντά του.
  2. Χρειαζόμαστε μία καρέκλα και ζητάμε από το παιδί να τοποθετηθεί αριστερά από την καρέκλα, δεξιά από την καρέκλα, πίσω από την καρέκλα ή μπροστά από την καρέκλα.
  3.  Με ένα σπάγγο μπορείτε να σχηματίσετε στο πάτωμα ένα κύκλο. Αφού τον φτιάξετε ζητήστε από το παιδί να καθίσει μέσα στον κύκλο ή έξω από αυτόν, να περπατήσει γύρω από τον κύκλο.
  4. Το παιδί περπατάει ελεύθερα στο χώρο και του ζητάμε να κάνει μικρά βήματα ή μεγάλα βήματα, να περπατήσει γρήγορα ή αργά.
  5. Το παιδί κάθεται στο πάτωμα με μερικά παιχνίδια και του ζητάμε να τοποθετήσει τα παιχνίδια μακριά του ή κοντά του.
  6. Μπορούμε να τοποθετήσουμε στο πάτωμα φύλλα χαρτιού Α4 και να φτιάξουμε μία διαδρομή με απόσταση 30 εκ. το ένα φύλλο από το άλλο. Το παιδί περνά ανάμεσα από αυτά χωρίς να τα ακουμπάει.
  7. Ζητάμε από το παιδί να τοποθετήσει ένα κουτάλι μπροστά από την καρέκλα, ένα μαχαίρι δίπλα στην καρέκλα, ένα κουμπί πάνω στην καρέκλα, μία οδοντογλυφίδα κάτω από την καρέκλα. Ρωτήστε μετά να σας περιγράψει το παιδί με λόγια που είναι το κουτάλι, που είναι το μαχαίρι, που είναι το κουτάλι.
  8. Δίνουμε στο παιδί ένα μπωλ γεμάτο κουμπιά σε δύο διαφορετικά μεγέθη (μικρά και μεγάλα). Ζητάμε να τοποθετήσει να μικρά κουμπιά μέσα στο μπωλ και τα μεγάλα έξω από το μπωλ.
  9. Μπορείτε να κάνετε διάφορες συγκρίσεις μεγεθών με πιάτα ή με συσκευασίες τροφίμων (ποιο είναι το μεγαλύτερο, ποιο είναι το μικρότερο).
  10. Με τις οδοντογλυφίδες μπορεί το παιδί να σχηματίζει μικρά ή μεγάλα γεωμετρικά σχήματα και να τα συγκρίνει.
  11. Με τα κονσερβοκούτια μπορεί να ξεχωρίσει τα μικρά από τα μεγάλα ή ακόμα και να τα βάλει στη σειρά από το μικρότερο στο μεγαλύτερο ή αντίστροφα.
  12. Μία ωραία δραστηριότητα είναι να τοποθετήσουμε κουμπιά στο τραπέζι με να τα ενώσουμε με μαλλί έτσι ώστε να σχηματιστεί ένα σχέδιο. Το παιδί καλείται να παρατηρήσει και να αναπαράγει το ίδιο σχέδιο δίπλα. Το ίδιο μπορεί να γίνει με κουμπιά και οδοντογλυφίδες.

Ελένη Γ. Κοντοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός

www.pencilcase.edu.gr | info@pencilcase.edu.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *